کافی نبودن ناوگان حمل ونقل عمومی مردم را به استفاده از وسیله نقلیه شخصی ترغیب کرده است.

به گفته محمد سالاري، رئيس كميسيون شهرسازي شوراي شهر تهران اگر شهروندان احساس كنند با استفاده از وسايل نقليه عمومي در كوتاه‌ترين زمان و با كمترين هزينه مي‌توانند به هر نقطه از شهر تردد كنند، قطعاً از وسيله نقليه شخصي استفاده نخواهند كرد.وي درعين حال به معضل پاركينگ حاشيه‌اي خيابان‌ها اشاره كرد و گفت: مهم‌ترين دليل پارك حاشيه‌اي در تهران به عدم‌توسعه كامل سيستم حمل‌ونقل عمومي و ريلي مربوط مي‌شود كه باعث شده شهروندان به جاي استفاده از وسايل نقليه عمومي به سمت استفاده از خودروهاي شخصي سوق پيدا كنند.بنابراين از نظر سالاري هر قدر در شهر اتوبان، خيابان و پاركينگ بسازيم اما حمل‌ونقل عمومي كافي نباشد، مشكل پارك حاشيه‌اي حل نخواهد شد. وي درعين حال با در نظر گرفتن ناكافي بودن پاركينگ‌هاي عمومي، نبود پاركينگ در ساختمان‌هايي كه از قبل احداث شده‌اند و همچنين روند رو به رشد توليد خودرو، تمايل مردم به پارك حاشيه‌اي را امري طبيعي دانست.رئيس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي اسلامي شهر تهران در مورد احداث پاركينگ در محدوده مركزي شهر گفت: در اين محدوده به لحاظ وجود املاك ريزدانه، بافت نفوذناپذير، معابر كم‌عرض و كمبود ملك، امكان تأمين پاركينگ وجود ندارد كه البته شايد با احداث مجتمع‌هاي پاركينگي اين مشكل را بتوان تا حدودي رفع كرد.

وي ايجاد مجتمع‌هاي پاركينگي در محدوده مركزي شهر را به‌عنوان يكي از عوامل جاذب سفر دانست كه باعث استفاده بيشتر از خودروهاي شخصي و افزايش مشكل ترافيك مي‌شود به همين دليل وي خواستار آن شد تا موضوعاتي همچون مجتمع‌هاي پاركينگي، پارك حاشيه‌اي، پاركينگ ساختمان‌ها، ميزان توليد خودرو و وضعيت حمل‌ونقل عمومي و ريلي، همه در قالب يك مجموعه و به‌صورت همزمان مدنظر باشند و مورد بررسي قرار گيرند.وي با تأكيد بر اينكه توسعه حمل‌ونقل عمومي و ريلي تا حدودي مي‌تواند مشكل پارك حاشيه‌اي را برطرف كند، اضافه كرد: لغو قانون پارك رايگان در حاشيه خيابان‌ها، گامي به سمت تأمين منابع اداره شهر از محل درآمدهاي پايدار و فاصله گرفتن از درآمدهاي ناپايدار است.رئيس كميسيون شهرسازي و معماري شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اينكه اگر بخواهيم از درآمدهاي ناپايدار فاصله بگيريم، مانند تمام كلانشهرهاي توسعه يافته جهان ناگزير به افزايش هزينه‌هاي زندگي در شهرهاي بزرگ هستيم، تصريح كرد: در حال حاضر اولويت اول تهران، توسعه سيستم حمل‌ونقل عمومي و ريلي و رسيدگي به ناوگان حمل‌ونقل شهري است.

کد خبر 267657

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha